fbpx

İnternet Bankacılığı Dolandırıcılığı: Bankaların Hiç mi Suçu Yok?

4 Ağustos 2019

İnternet bankacılığını hepimiz kullanıyoruz. Bu teknoloji, hiç şüphesiz, işlemlerimizi çok kolaylaştırıyor.
Tabii, internet bankacılığının yoğun kullanılmasıyla birlikte, bazı fırsatçılar bu mecrayı dolandırıcılık faaliyetlerine alet etmekteler. Son dönemde gazetelerde internet bankacılığı şifresi çalınarak dolandırılan birçok kişiye dair haberleri okuyoruz.

Kişilerin internet bankacılığı verileri ele geçirilerek hesapları boşaltılıyor veya kredi kartları kullanılıyor. Ortada bu hukuka aykırı işlemleri yapan kişiler var.

Peki, banka bu olayın neresinde? Esasında bankanın sorumluluğu çok büyük…

Bankalar güven kurumlarıdır. Bankalar verdikleri “kusursuz” hizmet ile müşterilerinin veri güvenliğini sağlamakla ve kendilerine emanet edilenlerin muhafazasıyla yükümlüdürler.

Banka internet bankacılığı hizmeti veriyorsa, yine kusursuz hizmet sunmak ve müşterilerin dijital ortamda güvenliğini sağlamak, müşterilerinin kurumsal/şahsi bilgilerinin ve mevduatına ilişkin hesap bilgilerinin gizliliğini korumak zorundadır.

Süregelen zamanda, bankaların güvenlik açıkları sebebiyle birçok kişi, mağdur olmuş ve emsal Yargıtay kararları da oluşmuştur.

Yargıtay birçok kararında şunları vurguluyor:

“İnternet bankacılığında müşterinin oluşan zararından, hafif kusurlu da olsa banka sorumludur” (Yargıtay 11. Hukuk Dairesi 2016/2409E. 2017/5249K. sayılı kararı).

“Bankanın internet bankacılığı teknolojisinin imkân verdiği önlemleri almaması, müşterinin hesabının boşaltılmasında müşterinin kusurlu olduğunun ispat edilememesi durumunda, banka hafif kusurundan dahi sorumludur” (Yargıtay 11. Hukuk Dairesi 2016/2156E. 2017/4759K. sayılı kararı).

“Müşterinin kredi kartı kişisel bilgilerinin bilgisi dışında kötü niyetli üçüncü kişi tarafından ele geçirildiği, bu bilgiler kullanılarak internet üzerinden harcama yapıldığı, bankanın peş peşe 8 işlemle gerçekleştirilen bu harcamaların kredi kartı hesabından ödenmesine onay verdiği, bilahare yapılan harcamaların kredi kartı hesap ekstresi borcu olarak müşteriden tahsil edildiği, bilirkişi raporunda, bankanın, müşterinin zararın oluşmasında şifre veya korunması gereken bilgileri özenle korumadığına dair bir delil ibraz etmediği gibi, müşterinin internet bankacılığı kullandığına dair delil sunmaması ve kredi kartının çok uzun süredir kullanılmıyor olması sebebiyle banka sorumludur” (Yargıtay 19. Hukuk Dairesi 2016/6536E. 2017/864K. sayılı kararı).

Tabii ki, müşteri kendisi alenen ve kusurlu olarak kendi kişisel verilerini diğerleriyle paylaşıyorsa sorumluluk müşteriye aittir. Ancak, veri güvenliğini sağlayamayan ve gerekli tedbirleri almayan bankalar, kusurları az dahi olsa müşterilerinin zararlarından sorumlu olacaklardır.

Oğuz Kara

(kara@oguzkara.av.tr)

Kişisel Fotoğrafların İzinsiz Paylaşılması

Kişisel Fotoğrafların İzinsiz Paylaşılması

Türk Rekabet Hukukunda Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması

Rekabet Hukukunda Uyumlu Eylemler

Miras Yönetiminde Tereke Temsilcisi Atama – Soru & Cevap

Devlet Destekli Konut Kredisi Hakkında Merak Edilenler

Sosyal Güvenlik Kurumu Tarafından Uygulanan İdari Para Cezaları

Anlaşmalı Boşanma Davaları

Boşanma Kararlarının Tanınmasında Yeni Dönem

Boşanmada Velayet – Soru & Cevap

Kadına Karşı Artarak İlerleyen Şiddet

Yatırımcılar İçin Almanya’da Oturum İzni

ADRES

Barbaros Mah. Begonya Sk. A+Live Ataşehir, No:7, 34746 Ataşehir-İstanbul

Okab- Oğuz Kara Avukatlık Bürosu

TELEFON

Pzt – Cum | 09:00 – 18:00

+90 216 807 09 27

E-POSTA

info@oguzkara.av.tr


© 2023 OĞUZ KARA AVUKATLIK BÜROSU (OKAB)

Web sitemizi kullanarak çerezlere izin vermektesiniz. Daha fazla bilgi için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz. Detaylı bilgi için tıklayın.